御教え『伊都能売神』

「文明の創造」昭和27(1952)年執筆

前項に述べたところは、大自在天なる言わば婆羅門(バラモン)宗盛んであった頃の、主宰者を表わしたのであるが、その当時先に述べたごとく、日本古来の神々は印度(インド)へ渡航し、化身仏となられたので、その化身仏の総領が伊都能売神(いづのめのかみ)であって、当時日本における最高の地位であられたのである。ところがその頃素盞嗚尊(すさのをのみこと)を中心とする朝鮮の神々が渡来され、伊都能売神の地位を狙って犯そうとしたが、容易に応諾されないため威圧や迫害等から進んで、ついに生命にまでも及んで来たので、急遽御位(みくらい)を棄てられ、変身によって眼を外らし、ひそかに日本を脱出し、支那を通って印度へ落ち延び給うたのである。そうして観自在菩薩の御名によって、当時インドの南方海岸にある補陀洛(ふだらく)という名の、余り高からざる山の上に安住せらるべく、新たなる清き館を建てられた。この事は華厳経(発表時は悲華経)の中にある。いわく「観自在菩薩は補陀洛山上柔かき草地の上に金剛精座を出来(しゅつらい)、二十八部衆を随え結跏趺坐(けっかふざ)して説教をされた云々」とある。当時まだ善財童子という御名であった若き釈尊は、この説教を聴聞して、その卓抜せる教えに感激すると共に心機一転してそれまでの悉達(しった)太子という皇太子の御位を放棄し、一大決意の下に、当時紊(みだ)れていた俗界を離脱し、直ちに檀特(だんとく)の山深く別け入り、菩提樹(一名橄欖樹(かんらんじゅ))の下(もと)石上に安坐し一意専心悟道に入るべく、修行三昧に耽ったのである。この修行の期間について、諸説紛々としているが、私は七ケ年と示された。

そうして業成り出山するや、いよいよ釈迦牟尼如来として仏法開示に、取りかかられたのであるから、実際上仏法の本当の祖は、日本の伊都能売神であった事は確かである。そうして今一つ日本から仏法が出たという証拠として見逃し得ない一事がある。それは仏教でよく称える本地垂跡〔迹〕(ほんじすいじゃく)の言葉である。これは私の考察によれば、本地とは本元の国すなわち日本であり、垂跡とはもちろん巡跡教えを垂れる事である。すなわち最後に至って、故郷である日本全土に、一度仏の教えを垂れると共に、仏華を咲かせ、実を生らせなければならないという密意である。また今一つは観世音の御姿である。その最も特異の点は、漆黒の素直な頭髪で、これは日本人特有のものである。それに引換え釈迦、阿弥陀は全然異った赭色(しゃしょく)、縮毛であるにみても、両如来がインド人であった事は明らかである。また観世音の王冠や、首飾り等も、高貴な地位を物語っており、頭巾(ときん)を被られているのは御忍びの姿である。

そうしてまた釈尊の弟子に、法蔵菩薩という傑出した一人がいた。彼は一時釈尊から離れて他の方面で修行し、業成ってから一日釈尊を訪れていうには「私は今度インドの西方に一の聖地を選びて祗園精舎を作り、これを極楽浄土と名付けた。その目的は今後世尊の御教えによって、覚者すなわち仏の資格を得た者を寄こしてもらいたい。さすれば右の極楽浄土、別名寂光(じゃっこう)の浄土へ安住させ、一生歓喜法悦の境遇にあらしめるであろう」といって約束をされたのである。寂光とは寂しい光であるからもちろん月の光である。ところがこの法蔵菩薩が他界するや、阿弥陀如来の法名となって、霊界において一切衆生を救われたのである。つまり現界は釈迦、霊界は阿弥陀が救うという意味である。

そうして観自在菩薩は、終りには観世音菩薩と御名を変えられたのである。これは梵語(ぼんご)ではアバロキティシュバラの御名であったが、後支那における鳩摩羅什(くまらじゅう)なる学者が訳され、観世音と名付けられたという事になっている。ところがこの観世音の御名については、一つの深い神秘があるから、それを書いてみよう。


Izunome-no-kami

Creation of Civilization, written by Mokichi Okada in 1952

 

As I described in the previous chapter, Mahesvara was the principal deity when Brahmanism was dominated in India. At that time, Japanese ancient deities travelled to India and incarnated Buddha, as I previously mentioned. Izunome-no-kami was the eldest of the incarnated Buddha and had the highest position in Japan at that time.

 

Before he left Japan, deities led by Susanoo-no-Mikoto came to Japan from Korea. He tried to deprive Izunome-no-kami of his position but his scheme was not easily succeeded. Therefore, Susanoo-no-Mikoto overpowered and persecuted him and finally threaten life. For this reason, Izunome-no-kami suddenly abandoned his position, transformed to look away from them, secretly escaped from Japan and ran away to India through Korea.

 

After that, he renamed to Avalokiteshvara and built a new sacred building to live safely on the mountain called Potalaka at that time, that was not so high and located in the southern coast of India. It is described in Avatamska Sutra. It says “Avalokiteshvara built Kongo-shoja on Mt. Potalaka, where the ground was covered with soft grass. He was accompanied by twenty-eight attendants and preached in a lotus position, and so on.”

 

When young Sakyamuni, whose name was still Sudhana at that time, listened to his sermons, he was strongly impressed with his outstanding teachings. He or Prince Siddhartha turned over a new leaf to abandon the present position of the crown prince. He left the disordered world of those days and momentarily went deep into Mt. Dantoku with strong determination. He sat cross-legged on a stone under the linden (whose another name is olive) tree and was single-mindedly absorbed in training to attain enlightenment.

 

There are various opinions about how long he trained but I was indicated that was for seven years. When he finished training, he climbed down the mountain. He became Sakyamuni Nyorai and finally started to disclose Buddhist law. Therefore, it is certain that the true founder of Buddhism is Izunome-no-kami of a Japanese deity.

 

There is another fact which proves that Buddhism came from Japan. That is “Honji-Suijaku” which is often said in Buddhism. You cannot miss this meaning. According to my consideration, “Honji” means an original land or Japan and “Suijaku” means, of course, to preach Buddhist teachings all over. That is the hidden intention to preach Buddhism all over its homeland or Japan once, make the flower of Buddhism bloom and bear its fruit at the end. One more proof is the appearance of Avalokiteshvara. The most notable characteristic of him is the black straight hair, which is unique to Japanese. On the other hand, Sakyamuni and Amitabha have reddish-brown curly hair, which is completely different from that of Avalokiteshvara. Obviously, were Indian. Besides, Avalokiteshvara wore a crown, neckless and so forth, which tells that he was in a noble position. He also wore a hood when incognito.

 

By the way, there was Dharmakara Bodhisattva who was one of the outstanding disciples of Sakyamuni. He once left Sakyamuni and trained in another way. When he finished training, he visited Sakyamuni and said, “I chose a sacred place in the western region and built Gion-shoja. I named that place the land of happiness. I built such a place because I would like you to send those who have attained enlightenment, in other words, those who are qualified to become Buddha. When you send them, I will let them live in peace there and fill their whole life full of great joy.” He promised like this. He also called that place the land of Jakko. “Jakko” literally means the light of desolation. That is, of course, the light of the moon. When Dharmakara Bodhisattva passed away, he immediately renamed to Amida Nyorai as a Buddhist name and saved all creatures in the spiritual world. It means that Sakyamuni saves those who live in the real world and Amida Nyorai saves those in the spiritual world.

 

As for Avalokiteshvara, he eventually renamed to Kanzeon Bodhisattva. His name is written as Avalokiteshvara in Sanskrit and later it is supposed to be translated into Kanzeon by Kumarajiva, who was a Chinese scholar. Concerning the name of Kanzeon, there is a deep mystery. Let me explain it then.

 

Translated by N.H.

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