「文明の創造、宗教篇」昭和27(1952)年
右の重大事というのは、霊界に於ける昼夜の大転換である。即ち夜と昼との交替であるというと可笑しな話で、誰しも夜と昼は一日の中にあるではないかというであろう。成程それには違いないが、私のいうのは大宇宙のそれであって、此事を知るとしたら、人智では到底想像もつかない程の大神秘を会得する事が出来、それによって今後の世界の動向も分り、未来の見当も略ぼつくのである。
そうして曩に述べた如く、此世界は物象界、空気界、霊気界の三原素によって構成されており、一日の昼夜とはこの物象界と空気界、つまり人間の五感に触れ、機械で測定出来るものであるに対し、霊気界のそれは全然無と同様で、捉える事が出来ないものであるから、今私の此文を見るとしても、直ちに信じ得る事は困難であろう。私と雖も若し神を知らないとしたら、一般人と同様であろう。只私は此重大なる使命をもつ以上、神と密接不離な関係にあるから確実に知り得るのである。
それによると、霊界に於ても現界に一日の中に昼夜がある如く、十年にも、百年にも、千年、万年にもあるのである。従って其転換毎に、人類世界にも反映するので、それが霊界の方では絶対正確であるにも拘はらず、現界へ移写される場合、幾分の遅差は免れないのである。其事を頭に置いて、長い歴史を見る時、大、中、小種々の歴史的変化をみるのは、其表われである。そこで今私が言わんとする処は、世界の大転換に関する主なる点であって何よりも先ず大転換の時期であるが、それは一九三一年六月十五日から始まっており、一九六一年六月十五日迄の、三十年間で一段落がつく事になってゐる。然し人間の頭脳で考える時、三十年と言えば相当長期間であるが、大宇宙に於ける神の経綸としたら、一瞬の出来事でしかないのである。そうして右の三十年といっても、現界に於ては急激な変化はなく、徐々として進みつつあると共に、右の三十年を挟んで其前後の時を合わせると、六十余年の歳月を費やす事となる。それは準備期と転換後の整理とに時を要するからである。
右の如き其転換の意味は今日迄は夜の世界であったから、謂はば月の支配であったのである。処が愈々昼の世界となるに就て、予て世界の二大聖者として仰がれている釈迦、基督の予言された通りの事態となったのである。そうして先づ仏典によれば釈尊は「吾七十二歳にして見真実になれり」と言われた後、間もない或日、世尊はいつもに似合はず憂欝の色蔽い難い御様子なので、弟子の阿難尊者が憂慮し御訊ねした。『世尊よ、今日は常にない御沈みのように見受けられますが、何か御心配事でも御有りですか』と申した処、釈尊は直に御答えになった事は『儂は今迄終生の業として仏法を創成し、一切衆生を救わんとして大いに努力を続けて来たが、今日大仏陀から意外なる御諭しがあった。それによると或時期に至ると、我仏法は滅すると言う事で、大いに失望したのである』との御言葉であって、それから世尊は斯うも曰はれた『儂は見真実によって分った事だが、今迄説いて来た多くの経文は、少なからず誤りがあるので、今日以後真実を説くから、よく之によって正覚を得られよ』と仰せられたので、此時からの経文こそ仏法の真髄である事は確実で、それが法華経二十八品と、法滅尽経と、弥勒出現成就経である。処が、その事を発見されたのが、彼の日蓮上人であって、上人はこの発見によって他宗教義悉くは見真実以前に説かれたものであるから、真実ではない。独り我法華教こそ仏法の真諦であるとして、他宗ことごとくを否定し、猛然として一大獅子吼をされたのであるから、上人のこの傍若無人的宣言も、無下に非難する事は出来ないのである。
之に就て、法華経二十八品の意味を解釈してみるが、此経文の二十五番目にある観音普門品こそ、大神秘が蔵されてゐるのである。というのは法華経とは法の華であって、最後に法の華を咲かせなければならない。其場所と人とが日本であり、日蓮上人であるから、上人が法華経を翳して、いかなる受難にも屈せず、一途に日本国中に法華経を宣布されたのも、この強い信念があったからである。元来仏法は曩に説いたごとく月の教えであり、陰であり、女性である。釈尊が「吾は変性女子なり」と曰はれたのも其意味であろう。又上人は前例のない型破り的の行り方であった。彼が修業成って、最初故郷である安房の清澄山上に於て、東方日の出に向かって、妙法蓮華経の五文字を高らかに奉唱され、其時を契機として愈々法華経の弘通に取掛ったという有名な話も、それ迄仏教各派の悉くは、南無阿弥陀仏の六文字の法名を唱えたので、之にも意味がある。すなわち五は日の数であり、六は月の数であるからである。それまでは人も知る如く日本に於ける仏教といえば陰性であったものが、一度日蓮宗が生まるるや、極端に陽性を発揮し、太鼓を叩き花を飾り、声高らかに経文を唱える等、何から何まで陽気一点張りである。全く仏華を咲かせたのである。また世間同宗を以って一代法華と言ったのも、花は咲くが散るから、一時は好いが長くは続かないという訳であろう。
今一つの神秘がある。それは法華経二十八品の数である。二十八の数は、月の二十八宿を表わしたもので、其二十五番目に普門品があるのは、二十五の数は五五、二十五で、五は日であり、出づるであるから、日の出の意味である。つまり月の仏界に日が生まれた表徴である。即ち此時既に夜の最奥霊界には、ほのぼのと黎明の光が射し初めたのである。そうして面白い事には、外の仏教は全部西から生まれたに対し、独り日蓮宗のみは東から出てゐる。而も安房の清澄山こそ、日本に於ける最も東の端で、この地点こそ大神秘が包蔵されてゐる事は、私が以前書いた自観叢書奇蹟物語中に概説してあるから参照されたい。つまり此地が霊界二次元における昼の世界の初発点であるのである。
次に日本に於て、何故仏法の花を咲かせなければならないかといふと、そこにも深い密意が秘(ひそ)んでいる。すなわち花が咲かなければ実が生らないからで、其実というのが実相世界であって、此実の種が如意輪観音の御働きでもある。私がいつもいう如く、観世音は日の彌勒であり、阿弥陀が月の彌勒であり、釈迦が地の彌勒であり、此三人の仏陀が三尊の彌陀である。とすれば阿彌陀と釈迦は、夜の世界の期間の御役であったに対し、観音は昼の世界にならんとする、其境目に観音力を揮わせ給ふのである。此経綸こそ昔印度に於て仏法発祥の時己に誓約されたものである。
本教が、最初日本観音教団として出発したのも、私が観音を描き御神体として拝ました事も、私に始終観音の霊身が附き添はれて居られた事も右の因縁に外ならないのである。ところが釈迦、阿彌陀は如来であったので、観世音の菩薩の御名に囚われ、宗旨によっては、阿彌陀や釈迦より観音の方が下位とされてゐたのも、右の因縁を知れば誤ってゐる事が分るであろう。処が其後御位が上られ、光明如来となられたので、現在は光明如来の御働きである事は信者はよく知ってゐる通りである。
Conversion from Night to Day in the Spiritual World
Creation of Civilization, written by Mokichi Okada in 1952
The important thing that I said above is the great conversion from night to day in the spiritual world. That is the change from a night to a day. It might sound strange. Everyone knows there are night and day in the day. It is true but what I say is those of the universe. When you knew this, you would learn the great mystery that is beyond our imagination, which enables you to know what the world would be and figure out almost what would happen in the future.
As I previously explained, this world consists of three elements; the world of phenomenon, the world of air and the world of spirit. Day and night of the day appear in the world of phenomenon and air. They are felt with our five senses and can be measured by the machine. On the other hand, the day and night in the spiritual world are like absolutely nothing and cannot be grasped. Therefore, you wouldn’t immediately believe what I am describing now. Even for me, I would be the same as ordinary people if I didn’t know God. Since I have this very important mission, I am inextricably linked to God so that I can surely know it.
Accordingly, as there is day end night of the day in the present world, there are those of a decade, a century, a millennium and ten thousand years in the spiritual world. Every conversion from night to day consequently reflects the human world. The conversion accurately occurs in the spiritual world but some delays are inevitable when it reflects the present world. When you look at a long history with this in mind, you would find various changes such as big, medium and small in there. They show the conversion which I explained.
Then I would like to describe the important points regarding the great conversion of the world. First of all, when did it start? It started on the 15th of June, 1931. It once settles down in thirty years until 15th of June, 1961. Speaking of the thirty years, we think that is such a long time but it happens in a flush under God’s providence of the universe. I said the conversion would require thirty years but there is no sudden change that occurs in the present world. It gradually progresses and spends more than sixty years, which is the sum of thirty years and before and after these years. It is because the conversion requires its preparation time before and organising time after those years.
Let me explain the meaning of the conversion as mentioned above. The world of the night has continued until now. It is, so to speak, dominated by the moon but at last, it is converted to the world of the day. That is what Buddha and Christ, or two great saints in the world prophesied.
According to Sutras, it was not long since Buddha claimed he reached the state of “Ken-Shin-Jitsu” at the aged seventy-two. One day, he looked as if he couldn’t hide his melancholic feeling. That is quite unusual for him. His apprentice Ananda was worried and asked Buddha, “You look unusually feeling down today. Would you have anything to concern about?” He immediately replied, “I have created Buddhism as my lifelong work and devoted myself to save all creatures. But today, I had a surprising announcement from a Great Buddha. He told me our Buddhism would perish at a certain point. I was so disappointed.” He continued, “By reaching the state of Ken-Shin-Jitsu, I knew there were not a few mistakes in Sutras that I had preached until today. Form now, I explain the truth. You try to understand it to achieve enlightenment.” Sutras written form this point must be the essence of Buddhism and they are “Twenty-eight Chapters of Lotus Sutra”, “Decline of the Law Sutra” and “Completion of Maitreya Appearance Sutra”.
As a matter of fact, it is Nichiren who had found this truth. Because of this discovery, he claimed that all doctrines of other sects didn’t tell truth as they were preached by Buddha before he reached the state of Ken-Shin-Jitsu. He gave a high-spirited announcement that only his sect taught the ultimate truth of Buddhism and denied all the other sects. Despite his arrogant announcement, we cannot blame him flatly.
Here I explain the meaning of “Twenty-eight Chapters of Lotus Sutra”. No. 25 of this Sutra is called “Kannon-Fumonhon” and it stores a great mystery. Lotus Sutra means the flower of Buddhism, which should bloom in the end. Japan is the place where the flower blooms and Nichiren is the person who makes it bloom. Therefore, he held the Lotus Sutra, never gave in to difficulties and devoted himself to the propagation of the Lotus Sutra with strong conviction. As I previously explained, Buddhism is the teachings of the moon. The moon has a negative and female characteristic. In this sense, Buddha would have said that he was reincarnated from a woman.
Nichiren propagated the Lotus Sutra in an unprecedented and unusual way. After finishing training, he climbed to the top of Mt. Kiyosumi in Chiba where he was born. He faced towards the east and loudly chanted five syllables of “Myo-ho-ren-ge-kyo” while facing the sunrise. From that point, he finally started to propagate the Lotus Sutra. This is a very famous story. Before he chanted five syllables of Lotus Sutra, people in all Buddhist sects chanted six syllables of “Namu-a-mi-da-bu-tsu.” The difference between five and six syllables have deep meaning.
That is five is the number of the sun, whereas the six is the number of the moon. As you know, Buddhist sects in Japan had a negative attitude but it turned extremely positive once Nichiren appeared. In his sect, people beat a drum, decorate flowers, chant Sutras loudly and so on. All actions they take are extremely positive. Nichiren did make the flower of Buddhism bloom. His sect is generally called the one for one generation. A flower blooms but surely becomes out of bloom. Therefore, it would temporarily flourish but no last for a long time.
I disclose another mystery. The Lotus Sutra consists of twenty-eight chapters and this number represents twenty-eight constellations of Chinese astrology. There is “Fumonhon” in the twenty-fifth chapter of the Lotus Sutra. Twenty-five is five times five. “Five” represents the sun and it is “izu” in Japanese pronunciation which means “to come out.” It consequently means the rising sun. In other words, it is the sign that the sun rises in the moon world of Buddhism. At that time, the light of dawn had already started to shine dimly in the innermost spiritual world of night.
The interesting thing is that only Nichiren sect was founded in the east, whereas all the other Buddhist sects were founded in the west. Furthermore, Mt. Kiyosumi in Chiba is located in the easternmost point in Japan and this is the place where the great mystery is stored. Please refer to the book titled “Jikan Book of Miracles”, in which I roughly described this. Namely, the world of the day started from there in the two-dimensional world of spirit.
Then I explain why the flower of Buddhism must bloom in Japan. Another mystery is hidden there. If the flower doesn’t bloom, it doesn’t bear fruit. This fruit represents a real-world and its seed represents the working of Nyoirin Kannon. As I always explain, Kannon is Maitreya of the sun, Amitabha is Maitreya of the moon and Sakyamuni is Maitreya of the earth. They are the three great saints of Amitabha. If so, Amitabha and Sakyamuni took on their role during the world of night. On the other hand, when the world of the day is approaching, Kannon displays its ability between the world of night and the world of the day. This is a God’s providence and it has been already pledged when Buddhism was born in India.
Therefore, we first started as “Nihon Kannon Kyodan,” I drew a figure of Kannon and let people pray for it as the object of worship and I was always accompanied with the spiritual body of Kannon. All of them are nothing else but related to what I explained above. Sakyamuni and Amitabha are Nyorai, whereas Kannon is Bodhisattva. Some sects are bound by the name of Bodhisattva and regard that Nyorai is above Kannon. However, they would realise their idea was wrong when they knew what I described above. Kannon rose in rank to become Komyo Nyorai afterwards and takes a role of Komyo Nyorai now. Our believers know this story well.
Translated by N.H.
You can also read other teachings in English on Johrei.