御教え『仏教の起源』

「文明の創造、宗教篇」昭和27(1952)年執筆

観世音菩薩の御本尊は、伊都能売神(いづのめのかみ)である事は、以前から私は度々知らしてあるところであるが、これについて分らねばならない事は、元来仏身なるものの根本である。単に仏といっても実は二通りあって、本来の仏身と神の化身との両方ある。そうして本来仏とは約二千六百年以前、釈尊の時から生れたものであって、その頃までは今日のインドは、当時月氏(げっし)国とも言われたので、同国においては余程以前から彼のバラモン教が隆盛を極めていたのであって、このバラモン教なるものは、教義のようなものは更になく、ただ肉体的難行苦行によって、宇宙の真理をつかもうとしたのである。今日でも絵画彫刻等に残っている羅漢(らかん)などは、その苦行の姿であって、この姿を見ても分るごとく、樹上に登って鳥の巣のごときものをこしらえ、それに何年も静坐をした。当時の高僧鳥栖禅師などもそうであり、また掌の上に塔の模型のごときものを載せたまま、何年もジットしていたりする等いずれも一種異様な形をしながら、合掌坐禅をしており、一々見る者をして、奇異の感に打たれるのである。酷いのになると、板の上に沢山の釘を打ちつけ、その上で坐禅を組むので、釘の尖で臀部に穴が穿き、出血と共にその苦痛は名状すべからざるものがあろう。しかしこの我慢が修行なのであるから、到底今日では想像も出来ないのである。

彼の達磨大師にしても、面壁九年という長い歳月坐禅のまま壁に対(むか)って、瞑想を続けていたのであるから、その苦行は並大抵ではあるまい。ここでちょっと達磨についての説であるが、右のインドの達磨大師とは別に今から千二、三百年前、支那にも同名異人の達磨が現れたので、これがよく混同され易いようである。支那の達磨は聖徳太子の時代日本へも渡来し、太子に面謁(めんえつ)されたという相当確かな記録を、私は見た事がある。

話は戻るが、バラモンの行者達は、なぜそれ程の難行苦行をするかというに、これについてはその頃多くの求道者達は、競って宇宙の真理を知ろうとして、その方法を難行苦行に求めたのである。ちょうど今日学問の修業によって、博士号や、名誉、地位を得ようとするようなものであろう。そうして達磨についての今一つの面白い話は、彼は面壁九年目のある夜、フト満月を仰ぎ見た時、月光が胸の奥深く照らすと思う一刹那(せつな)、豁然(かつぜん)として大悟徹底したので、その喜びは絶頂に達したという事で、それからの達磨は見真実のごとくに いかなる難問にも明答を与え、当時抜群の行者として、多くの者の尊信を集めたという伝説がある。

そうして当時のインドにおいては、日本でいう天照大御神と同様、人民の最も畏敬の中心となっていたのは彼の大自在天神であった。その外大広目天、帝釈天等々、色々な御名があるが、これは日蓮宗の曼陀羅(まんだら)に大体出ているから見れば分るが、とにかくバラモン教が圧倒的に社会を風靡していた事は間違いない。ところがその頃突如として現れたのが、言うまでもなく釈迦牟尼如来であった。この経緯は後に書くがともかく皇太子であられた悉達(しった)太子が、修行終って大覚者となり出山したのである。太子は幽現界の真相を会得し、燃ゆるがごとき大慈悲心をもって、一切衆生を済度せんとする本願を立てた。そうしてその手段としてまず天下に開示されたのが、経文を読む事によって覚りを得るという方法で、これを大衆に向って大いに説諭されたのだから、当時の社会に一大センセーションを捲き起したのはもちろんである。何しろ当時バラモン式難行苦行を、唯一無二のものとしていた事とて、喜んだのも無理はない。何しろこれに代るべきものとしての読経という安易な修行であるから、ここに大衆は釈尊の徳を慕い、日に月に仏門に帰依する者続出するので、ついに釈尊をしてインドの救世主のごとく信奉の的となったのは無理もない。そのような訳で、ついに全インドを仏法化してしまったので、これが仏教の起源である。それからのインドは、さしものバラモンの勢力も、漸次萎靡(いび)不振となったのはもちろんであるが、といって全然消滅した訳でなく、今日も一部にはなお残っており、同宗行者は、仲々の奇跡を現しているという事で、英国の学者中にも、研究のためインドに渡り熱心に研究する者もあるとみえ、私は先年その記録を読んだ事があるが、素晴しい奇跡の数々が、掲載されていた事を今でも憶えている。

 


Origin of Buddhism

Creation of Civilization, written by Mokichi Okada in 1952

As I often informed you from some time, the original deity of Kannon Bodhisattva is Izunome-no-kami. Regarding this, you should know what Buddha originally is. When you say simply Buddha, there are two kinds of Buddha. Both of them are Buddha as an original being and Buddha as the incarnation of a deity. Buddha first appeared more than two thousand and six hundred years ago when Sakyamuni attained enlightenment. At that time, India was called the nation of Yue-zhi and Brahmanism was in full flourished there a very long time ago. Brahmanism doesn’t have anything like doctrine. Believers just tried to grasp the truth of the universe thorough the physical penance.

 

There still exists paintings and sculptures depicting the figure of Rakan or Arhat who is performing penance. As you can see their figures, some climb a tree, build something like a bird’s nest and keep sitting there for many years. The high priest of Tosu was one of them in those days. Some still sit while putting something like a model of a pagoda on their palms for many years. All of them have a kind of strange posture while sitting in meditation and pressing hands in prayer. When you look at each of them, you would be so impressed with its oddness. In a worse case, some put many nails on a board and sit on it for meditation. They get their buttocks pierced and bleeding. Words couldn’t describe how painful they look. However, endurance is the purpose of their training. We cannot imagine such things today.

 

The famous Bodhidharma had sat in meditation while facing a wall for nine years. His training was not easy at all. Here I explain one theory for Bodhidharma. Apart from Bodhidharma, I described above, a different person with the same name as him appeared in China the twelfth or thirteenth century ago. They are sometimes confused. I saw a quite reliable document and it says Bodhidharma in China visited Prince Shotoku in the seventh century.

 

I returned to the subject. Why do Brahman ascetics perform such penance? At that time, most of the spiritual seekers competed in knowing the truth of the universe. To achieve their goal, they chose the way of performing penance. It would be like people today obtain a PhD, win honour or gain a position through academic studies. Then I give you another interesting story about Bodhidharma. According to legend, it was the ninth year when he had sat in meditation while facing a wall. It happened one night. He suddenly looked up the moon. The moment when the moonlight deeply shone in his heart, the truth flashed upon his mind. He reached the peak of joy. After that, he answered any kinds of difficult questions as if he was in the state of “Ken-Shin-Jitsu.” He gained the trust of people as an outstanding ascetic.

 

At that time in India, Mahesvara was held in high reverence by the people. It is like Amaterasu-Oomikami in Japan. Besides, Indian people revered Great Virupaksa, Shakra and other deities. Most of the deities I described are depicted in a mandala of Nichiren sect. When looking at it, you will see them. Anyway, Brahmanism must have been overwhelmingly dominated in Indian society.

 

Needless to say, however, Sakyamuni Nyorai had suddenly appeared at that time. I will explain later what happened. Anyway, the crown prince Gautama Siddha climbed down after finishing his training. He had become a great enlightened person and learnt the truth of the world of ether and the real world. He made an oath to save all the people with great compassion and mercy. To save them, he first disclosed the way to attain enlightenment. He very much preached towards the general public that they could become Buddha through reading Sutras. That certainly caused a great sensation in society at that time.

 

Since the Brahman style penance was the only way to attain enlightenment at that time, it is no wonder that the general public was overjoyed. Instead of performing penance, they required only such easy training as reading Sutras. They consequently respected Sakyamuni and converted to Buddhism one after another as time passes. They believed in Sakyamuni and he finally became like a saviour in India. That was inevitable. In this way, he spread Buddhist teachings all over India and this is the origin of Buddhism.

 

After that in India, even Brahmanism certainly declined in strength little by little but didn’t completely disappear. A part of it still exists and some Brahman ascetics make considerable miracles today. Some English scholars who study Brahmanism visit India for its research. I read their research papers last year, in which many numbers of wonderful miracles are described. I still remember them.

 

Translated by N.H.

You can also read this teaching and others in English on Johrei.