御教え『救い主と贖罪主』

「文明の創造、総篇」昭和27(1952)年

私は之迄悪に就(つい)ての根本理論として、悪が必要であった事、悪によって今日の如き文化の進歩発展を見た事をかいて来たが、茲(ここ)で今一つの重要な事をかかねばならない。それは有史以来今日迄幾多の宗教が生れ、其(その)説く処は例外なく善を勧(すす)め、悪を極力排斥したのであった。勿論(もちろん)之は悪其(その)ものを除くのが宗教の建前であるから勿論(もちろん)当然であるが、それに就(つい)て私はよく斯(こ)ういふ質問を受けたものである。

“一体神や仏は愛と慈悲の権化であり乍(なが)ら悪人を作ってをいて罪を犯させ、それを罰するといふのは大いに矛盾してゐるではないか。それならいっそ最初から悪など造ってをかなければ、罰を当てる必要もないから、それこそ真の神の愛ではないか”といふのである。成程此(この)質問は尤(もっと)も千万(せんばん)で一言もないが、実をいふと私にしても同様の考へ方であるから、其(その)都度私は斯(こ)う答へる。“成程それには違ひないが、元々私が悪を作ったのでないから、私には説明は出来ない。つまり神様が何か訳があって悪を作られたのであるから、何(いず)れ神様はそれに就(つい)ての、根本的理由をお示しになるに違いないから、それ迄待つより仕方がない”と曰(い)ったものである。

処が愈々(いよいよ)其(その)時が来たので神は其(その)事を詳しく啓示されたので、私は喜びに堪(た)へないのである。そうして右と同様の疑問を有(も)ってゐる人も多数あるであらうから、之を読んだなら、暗夜に燈火を得た如く豁然(かつぜん)と眼を開くのは勿論(もちろん)であらう。では何故今迄の宗教開祖の悉(ことごと)くが悪を非難したかといふと、曩(さき)にも詳しくかいた如く、或(ある)期間悪が必要であったから其(その)深い意味を主神は知らさなかったのである。従って仮令(たとえ)正神と雖(いえど)も知り得る由はなかったので、正神は何処(どこ)迄も正義のみによって天国世界を作らんとするに反し、邪神は何処(どこ)迄も目的の為手段を撰ばず式で、悪によって野望を遂げんとしたのである。

処が愈々(いよいよ)悪の期限が来たので、主神の直接的力の発揮となった事で、茲(ここ)に私といふ人間を選び、善と悪との根本義を開示されたのである。それといふのは今迄の各宗開祖は力が足りなかった。其(その)最もいい例としては彼(か)のキリストである。キリスト自身は贖罪主といったが、救ひ主とは曰(い)はなかった。贖罪主とは読んで字の如く、罪の贖(あがな)ひ主である。つまり万人(ばんにん)の罪を一身に引受け、主神に謝罪をし、赦(ゆる)しを乞ふ役目である。早くいえば万人(ばんにん)の代理者であり、赦(ゆる)される側の神で、赦(ゆる)す方の神ではなかった。其(その)為罪の代償として十字架に懸(かか)ったのである。

此(この)理は仏教に就(つい)てもいえる。彼(か)の釈尊が最初は仏教によって、極楽世界を造るべく数多くの経文を説き、専心教へを垂(た)れたのであるが、どうも予期の如く進展しなかった処へ仏典にもある通り“吾七十二歳にして見真実を得た”と曰(い)はれた通り、此(この)時自己の因縁と使命を本当に知ったのである。そこで之迄の誤りを覚り、極楽世界出現は遙かに先の未来である事が分ったので、之迄説いた処の経説には誤謬(ごびゅう)の点少なからずあり、之から説くものこそ真実でありと告白し、説いたのが彼(か)の法滅尽経であり、彌勒(みろく)出現成就経であり、法華経二十八品(ぼん)であったのである。一言にしていえば釈尊は仏滅即ち仏法は必ず滅するといふ事を知り、其(その)後に至って現世的極楽世界である彌勒(みろく)の世が来ると曰(い)はれたのは有名な話である。

只(ただ)茲(ここ)で時期に就(つい)て注意したい事は、釈尊は五十六億七千万年後ミロクの世が来ると曰(い)はれた。併(しか)しよく考えてみると、いくら釈尊でも其(その)様な途轍(とてつ)もない先の事を予言する筈(はず)はない。第一そんな先の事を予言したとて、何の意味もないではないか。何故ならばそんな遠い時代、地球も人類もどうなってゐるか、到底想像もつかないからである。之は神示によれば五六七の数字を現はす為で、此(この)数字こそ深い意味が秘めてあった。即ち五は日(火)、六は月(水)、七は地(土)であり、之が正しい順序であって、今日迄は六七五の不正な順序であった。之は後に詳しくかく事として、兎(と)に角(かく)キリスト、釈尊の二大聖者と雖(いえど)も、真理は説けなかったのである。何よりも経文やバイブルにしても明確を欠き、何人と雖(いえど)も到底真理の把握は不可能であったにみて明かである。勿論(もちろん)時期の関係上止むを得なかったのである。

処が茲(ここ)に主神は深奥なる真理を愈々(いよいよ)開示される事となった。此(この)著に説く処明快にして些かの疑点なく、何人も容易に真理を掴み得るのである。そうして今迄強大なる悪の力が一切を九分九厘迄掌握し、後一厘といふ間際(まぎわ)に来て、意外にも茲(ここ)に一厘の力が現はれ、邪神の謀略を一挙に覆(くつが)へすのである。つまり悪主善従であった世界が、善主悪従となるのである。そうして之を具体的にいえば斯(こ)うである。即ち九分九厘の悪とは現代医学であって、之も曩(さき)にかいた通り必要悪であるから、今迄はそれでよかったのである。然(しか)し其(その)結果として人間の最大貴重な生命を完全に握って了(しま)った。若(も)し医学が誤ってゐるとすれば、生命の危険は言語に絶するといってもいいであらう。之程世界人類から固く信じられてゐる医学を是正するのであるから、容易な業でない事は言う迄もない。


Saviour and Expiator

Creation of Civilization, written by Mokichi Okada in 1952

I described the basic theory about evil so far; evil was necessary and it contributed to the development of culture as it is today. Here, I must describe one more important thing. Since the dawn of history, a great number of religions have been born. They have encouraged goodness and driven out evil as much as possible without exception. It is, of course, natural since their purpose is supposed to get rid of evil. Regarding this, I was often asked the following question; “Gods and buddhas are the embodiments of love and mercy. Then how come they create bad people, let them commit a crime and punish them? That’s contradictory, isn’t it? It’s better if they don’t create evil in the first place. Then they won’t need to punish the bad. That is the true divine love, isn’t it?” Their point is only natural and I have no words against them. Besides, I think the same as they do. Every time I was asked like that, therefore, I replied, “I see, it must be true. However, I cannot answer your question because I am not a person who first created evil. Namely, God did it for some reason. I think He will show the fundamental reason why He created evil someday. All we can do is wait for the time to come.”

Finally, that time has come. I am overjoyed that God disclosed the reason in detail to me. I think many people have the same question. Therefore, they are sure to widely open their eyes when reading what I describe from now. It is as if they have got a light in a dark night. Then, why did all religious founders until today accuse evil? As I previously explained in detail, evil was necessary for a certain period. However, God didn’t let them know that deep meaning. Therefore, even good gods had no way of knowing it. They just try to construct a heaven world with only justice. On the other hand, evil gods are willing to do anything to attain their purpose. They try to fulfil their ambition with evil.

As a matter of fact, the deadline for evil has finally come and God directly exerts His power. He has chosen the person who I am to reveal the fundamental meaning of good and evil. That is because religious founders until today were not given enough power. Christ is a good example. He called himself not a saviour but an expiator. An expiator literary means a person who expiates sins. In other words, he takes a role in bearing all sins of all people on himself, apologising to God and asking Him for forgiveness. In short, Christ was the representative of all the people. It means He was a god in a position to be forgiven but not to forgive. For this reason, He was crucified to atone for all people’s sins.

This also applies to Buddhism. Shakyamuni first tried to construct a world of happiness with Buddhism. He taught the meaning of numerous sutras and devoted himself to preaching down to people. However, it didn’t progress as He expected. Meanwhile, as Buddhist scriptures say, He reached ‘Ken-Shin-Jitsu’ at the age of seventy-two and learned His true fate and mission for the first time. He realised He was wrong and knew the world of happiness would appear in the far distant future. Therefore, He confessed there were not a few mistakes in the sutras he taught so far. After that, He preached the truth, which was written in ‘Hometsujin-Kyo Sutra (Decline of the Law Sutra),’ ‘Mirokushutsugenjouju-Kyo Sutra (Appearance of Maitreya Sutra)’ and ‘the twenty-eighth chapter of Hokekyo Sutra (Lotus Sutra).’ In short, Shakyamuni knew ‘Butsumetsu’ or Buddhist teachings would certainly perish and said the world of ‘Miroku’ or Paradise on Earth would come after ‘Butsumetsu.’ This is a familiar story. Here, I have one thing to note. That is about when the world of ‘Miroku’ comes. Shakyamuni said that the world of ‘Miroku’ would come 5,670 million years later. If you consider it well, you won’t think that He needed to predict the event in such a distant future. Basically, there is no point to do that because we cannot imagine what happens to the earth and human beings at that time. Then why did Shakyamuni say so? According to God’s revelation, it is because He showed numbers five, six and seven. They have deep meanings; five means the sun (fire), six means the moon (water) and seven means the earth (soil). Although the correct order is five, six and seven, it was six, seven and five until now. I will describe it in detail later. In any case, even the two great holy persons of Christ and Shakyamuni couldn’t preach the truth. Therefore, it is obvious that no one can understand sutras and Bible clearly and therefore, possibly grasp the truth. Needless to say, it was inevitable due to time issues.

As a matter of fact, God finally reveals profound truth. This book explains it clearly without any doubt. Anyone can easily grasp the truth. Now, the great evil power controls ninety-nine per cent of all things and is about to control the rest of one per cent. Surprisingly, one per cent good power emerges and overthrows the evil schemes at once. In other words, people used to live in a world where evil leads and good follows but it becomes the one where good leads and evil follows. Specifically speaking, ninety-nine per cent evil means modern medicine. It was good so far because it is a necessary evil as mentioned above. Eventually, however, medicine has completely controlled the most precious lives of human beings. If the medicine is wrong, human lives are terribly in danger, which is beyond description. In this way, medicine is firmly believed by people in the world. Therefore, it is, needless to say, not easy for us to correct it.

Translated by N.H.

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